Temmuz ayından itibaren AB'deki otomobillerin kara kutusu olması gerekiyor: Sistem sürücüler hakkında ne bilecek?

Temmuz ayından itibaren AB'deki otomobillerin kara kutusu olması gerekiyor: Sistem sürücüler hakkında ne bilecek?
Kara kutu, 1954 yılında Avustralyalı mühendis David Warren tarafından icat edildi ve bugün tüm uçaklarda standart donanımdır. Bu Temmuz'dan itibaren Avrupa Birliği'ndeki tüm yeni kayıtlı binek otomobillerin benzer bir cihaza sahip olması gerekiyor. Kara kutular tam olarak neyi kaydedecek? Sürücüler hakkında ne bilecekler? Peki veriler nasıl korunacak?

Avrupa Birliği, Temmuz 2024 tarihinden itibaren yeni satılan tüm otomobillerde otomobilin kara kutusu olarak da tabir edilen "Olay Veri Kaydedici" (EDR) cihazı bulundurulmasını zorunlu hale getiriyor.

AB'de yeni üretilen tüm binek otomobiller ve ağırlığı 3.500 kg'a kadar olan vanlar, Temmuz ayından itibaren EDR sistemiyle donatılacak Olay Veri Kaydedici olarak adlandırılan cihaz, kabaca bir olay veri kaydedici olarak tercüme edilebilir. Uçaklarda kullanılan ve halk arasında kara kutu olarak adlandırılan benzer bir cihazdır, ancak gerçekte rengi genellikle turuncudur. Amaç tüm olağanüstü olayların izlenmesidir.

Hangi Durumlarda Çalışacak?

EDR cihazları hava yastıklarının çalışması, emniyet kemerlerinde ani gerilme olması, çarpma ile araba kaputunda fiziksel değişiklik olması veya hızda saatte 8 kilometreden fazla ani değişiklik olması durumunda otomatik çalışmaya başlayacak.

Hangi Araçlara Takılacak?

Kaza olması durumunda veriler sadece yetkililer tarafından incelenebilecek. Bu cihazlar arabanın şasi numarasına göre kayıt yapacak ancak kaza yapanın kimliğinin gizli kalması için şasi numaralarının son 4 haneleri gizli kalacak.
EDR'ler 8 koltuğa kadar olan M1 sınıfı binek otomobiller için zorunlu olacak. Ayrıca, ağırlığı 3.500 kilogramı geçmeyen kamyonetler de dahil olmak üzere N1 sınıfı ticari araçlar da kara kutunun otomotiv eşdeğeri ile donatılacak.

Arabalardaki kara kutular nasıl çalışır?

Böylece EDR, belirli bir ani değişiklik meydana gelmesi durumunda (genellikle hava yastıkları, emniyet kemeri ön gerdiricileri etkinleştirildiğinde veya araç 300 milisaniyede 8 km/saat kadar keskin bir şekilde yavaşladığında) araçla ilgili bilgileri saklar.

EDR'nin kendisi çoğunlukla, genellikle ön koltuklardan birinin altına veya orta konsola olmak üzere korumalı bir alana monte edilen nadir bir hava yastığı ünitesinin parçasıdır ve sensörlerden topladığı kaza verilerinin kaydedilmesinde önemli bir rol oynar. arabanın her yerinde bulunur.

Sistem, sürekli olarak hava yastığı kontrol ünitesinden veri toplar ve bu verileri yalnızca bir kaza durumunda veya önceden ayarlanmış değerlerin aşılması durumunda, kaydedilen olaydan önceki beş saniye ve kaydedilen olaydan sonraki 0,3 saniye içinde kilitler.

Veri kaydı kapalı döngü temelinde çalışır, bu nedenle verileri sürekli olarak kaydeder ve acil bir durum onu ​​durdurana kadar önceki birkaç saniyenin üzerine yazar.

Sistem hangi verileri kaydediyor?

Avrupa Komisyonu belgelerine göre bunlar arasında örneğin:

Aracın gösterdiği hız,

Gaz veya gaz pedalı konumu,

Servis freni durumu,

Emniyet kemeri durumu,

Bireysel eksenlerde araç hızlanması,

İşlemlere müdahale,

Hava yastıklarının etkinleştirilmesi ve etkinleştirilmesine kadar geçen süre,

Arabanın yoldaki konumu ve eğimi,

Yerleşik güvenlik sistemlerinin reaksiyonları,

Acil çağrı sisteminin başlatılması - eCall

Aracın markası, modeli ve kurulu donanıma ilişkin bilgiler.

Veri depolama ne içindir?

EDR, saklanan verileri analiz ederek yetkililerin tam olarak ne olduğunu anlamalarına yardımcı olabilir.

Veriler, karayolu taşıt güvenliği araştırmaları için bilgi sağlıyor ve hem aracın çarpışma anında teşhis edilmesi hem de trafik kazasının ana nedeninin bulunması için kullanılabilir.Trafik Araştırma Merkezi'ndeki kazalar.

Motl, "Araştırmaları, araçlarda daha gelişmiş güvenlik sistemlerinin yenilenmesini ve tanıtılmasını mümkün kılıyor; bu, diğer şeylerin yanı sıra, bu sistemlerin yüzyılın başında ABD'de tanıtılmasının ana nedenlerinden biri oldu" diye ekliyor.

EDR'den elde edilen veriler, mevcut yollarda veya yeni yolların inşası sırasında trafik kazalarının gidişatını ve nedenlerini analiz ederek uygun güvenlik önlemlerinin önerilebildiği yol inşaatı alanında da yardımcı olur.

Sistem araba ve sürücü hakkında ne bilecek?

Kara kutuların kendisinden gelen veriler anonimleştirilmiştir ve manipülasyona karşı korunmalıdır ve belirli bir aracın, sahibin veya operatörün benzersiz bir şekilde tanımlanamaması için sistem VIN'in son dört hanesini saklamamalıdır. Ayrıca sahibinin kimliğini açığa çıkaracak başka herhangi bir bilgi de kaydedilmemektedir.

Arabadaki veriler bir yere gönderilecek mi?

Veriler, kazanın yeniden yapılandırılmasına yardımcı olmak amacıyla yalnızca yetkili makamların kullanımına açıktır. EDR ünitesinden veri yüklemek şu anda özel bir cihazın doğrudan araca veya kontrol ünitesinin kendisine bağlanmasını gerektiriyor. Sistem tüm verileri doğrudan EDR ünitesinde saklar ve uzaktan gönderme seçeneği yoktur.